Britisk

Onsdag 13. marts 2019

Stanford, Bliss og Vaughan Williams' traditionsrige britiske toner tager lytteren med ud i landskaberne til en stemning af herskab og tjenestefolk.

Det, som bliver en særlig britisk tone, opstår i begyndelsen af 1900-tallet i værker af bl.a. Stanford, Bliss og Vaughan Williams. Den irske Stanford var inspireret af den store tyske romantik. Men i sin Serenade frigør han sig fra Brahms og Mendelssohn og skaber musik, der har udgangspunkt i det britiske landskab, den britiske folkemusik og den stemning af herskab og tjenestefolk, som man kan opleve i en tv-serie som Downton Abbey.

Også i Vaughan William’s Phantasy Quintet og Bliss’ Obokvintet bruger komponisterne folkemusikken som middel til at skabe en særlig stemning og identitet.

Der er gratis adgang for medlemmer af Randers Philharmoniske Selskab. Gratis billet afhentes i Værkets billetsalg mod forevisning af gyldigt medlemskort for sæson 2018-2019.

 

Charles Villiers Stanford: Serenade i F-dur, op. 95 for nonet

Arthur Bliss: Obokvintet

Ralph Vaughan Williams: Phantasy Quintet