Daniel Lanois (CAN)

Fredag 11. august 2017

Time On-tour 2017

Et enkelt spadestik ned i nyere tids musikhistorie og hans navn står funklende klart. Selv om Daniel Lanois ofte har trådt et skridt i baggrunden for at andre kunne få spotlyset, kommer man ikke uden om Daniel Lanois’ store indflydelse på moderne musikalske udtryk – uanset stil og genre.

Særligt Daniel Lanois’ samarbejde med Brian Eno på U2’s hitalbum, “The Joshua Tree”, “Achtung Baby” og “All That You Can’t Leave Behind”, har cementeret hans musikalske begavelse for musikbranchen verden over. Lanois satte sig også i producerstolen på Peter Gabriels store ”So” og samarbejdede med Bob Dylan gennem mange år.

Med sit soniske fingeraftryk er det muligt at høre Lanois’ bidrag og kvaliteter i alskens akustiske eller elektroniske, i folkemusik eller det vildt futuristiske, i undergrunden eller i ren mainstream pop.

I eget navn har Daniel Lanois også udgivet mange album, og det seneste ”Goodbye to Language” fuldender billedet af en kapacitet med en helt unik sans for musik og eftertragtede evner i studiet, som med ham bliver et instrument i sig selv. Hans seneste album beskrives som en tur i et musikalsk univers, som bevæger sig fra Lanois’ barndoms musikalske bagtæppe, igennem de verdensforandrende eksperimenter fra hans yngre dage med Eno til passagerne af de mest elegante dele af mainstream-musik. Udelukkende konstrueret af lyden fra hans pedal-steel guitar er musikken opbygget med kompositorisk stringens, der genkalder det 20. århundredes drømmelandskaber fra Ravel og Debussy. Med en sans for konstrueret futurisme i lydbilledet og dog stadigvæk med den legende lethed, der kun kan komme fra en, der er rodfæstet århundreders folkemusikalske traditioner. ”Jeg opererer under soulmusikkens banner – musik der bare føles rigtig og kommer fra et sandfærdigt sted,” siger Lanois.

Daniel voksede op i Hull, Quebec, en by der mest er kendt for sit hasardspil og drikkeri – ”på den anden side af sporet” som han udtrykker det. Hans familie var ikke velhavende, men der var, fra begyndelsen, et stærkt musikalt fundament: hans far spillede violin, hans mor sang, og der var regulære familiemøder, hvor live-musik var i centrum. ”Vi havde ikke penge til at tage ud,” forklarer han ”og der skete ikke alt for mange ting, så det vi gjorde var at have sammenkomster, hvor alle – onkler, tanter, hvem som helst i den bredere familie – spillede musik sammen. Det var bare, hvad vi gjorde.” Dette satte ham i centrum af en levende og åndende roots- og folkemusiktradition, alt imens han opdagede sin egen smag fra tidens popkultur. Som hans barndom fortsatte, sugede han Motown, R&B og rock’n’roll til sig, derefter den psykedeliske eksplosion, og da high school-tiden nærmede sig, var han allerede fikseret på musik, som den eneste vej, der var værd at følge.

Lanois har eksperimenteret med lyd lige siden. Hans banebrydende arbejde har inspireret mange og givet ham mulighed for at arbejde på nogle af populærmusikkens bedstsælgende udgivelser – særlig potent og succesfuldt var Daniel Lanois’ parløb med Brian Eno. Sammen har de arbejdet på legendariske udgivelser, med udspring i Enos ”Ambient”-serie, hvor studieteknik og instrumentalisering flød sammen som nye unikke lyde, og store lydlandskaber udfoldede sig i rasende hast og ufattelig mængde. Et arbejde, der til stadighed danner grundlag for nogle af de mest nutidige beats på dansegulvet.